Jak obliczyć powierzchnie równych przeznaczeń dla konkretnej działki?

Hej :slight_smile: pracuje przy postępowaniach ustających tzw. rentę planistyczną. Jestem laikiem i chciałabym ułatwić sobie i swoim koleżankom prace przy obliczeniu powierzchni różnych przeznaczeń w MPZP dla konkretnej działki (potrzebne do obliczenia wartości rynkowej nieruchomości).

Pracuje na QGIS w wersji 3.44 na Windows. Umiem już zrobić warstwy z MPZP (wektor) oraz z działek w rozszerzeniu .shp. Później już nie ogarniam jak wyodrębnić konkretną działkę wraz z jej przeznaczeniami no i obliczyć powierzchnie pojedynczych przeznaczeń pojawiających sie działce. Czy udałoby mi sie jak krowie na rowie pokazać/opisać jak to sprytnie zrobić?

Ten wątek wydaje mi sie wartościowy i bardzo przydatny dla wielu urzędów oraz rzeczoznawców majątkowych, więc tym bardziej proszę o pomoc :slight_smile:

Jeżeli masz już dwie warstwy wektorowe, to w zasadzie jesteś w domu :slight_smile:
Potrzebujesz:

• wektor działek – z numerem/ID działki,
  • wektor MPZP – z informacją o przeznaczeniu terenu,

Najprościej będzie użyć narzędzia Iloczyn (Intersection).

W dużym uproszczeniu działa ono jak nałożenie na siebie dwóch map i „pocięcie ich nożyczkami” po wszystkich granicach. Granice działek zostaną przecięte granicami przeznaczeń MPZP. Co najważniejsze, nowe kawałki zachowają atrybuty z obu warstw.

Czyli jeżeli działka nr 123 leży częściowo na terenie MN, a częściowo na U, po wykonaniu Intersection otrzymasz w wyniku dwie nowe “działki”:

geometrię działki 123 na MN
geometrię działki 123 na U

Każdy z tych fragmentów będzie osobnym poligonem i będzie wiadomo jednocześnie z jakiej działki pochodzi oraz jakie ma przeznaczenie w MPZP.

Jak to zrobić

1. Z paska menu na górze wybierz wektor → geoprocessing tools → Iloczyn.
  2. Jako jedną warstwę wskaż działki, a jako drugą MPZP (kolejność obojętna, bo to iloczyn).